Czym różni się pomoc psychologiczna od psychoterapii?

Pomocy psychologicznej udziela psycholog – osoba po 5-letnich studiach magisterskich na tym kierunku. Psychoterapia jest prowadzona przez psychoterapeutę, czyli specjalistę, który oprócz studiów wyższych ukończył (bądź jest w trakcie) 4-letnią szkołę psychoterapii.
Pomoc psychologiczna/ poradnictwo psychologiczne to z reguły krótkoterminowy proces polegający na odbywaniu wspierających rozmów, warsztatu kompetencji społecznych, rodzicielskich czy komunikacji w związku. Pomoc psychologiczna obejmuje psychoedukację oraz wsparcie w obszarach takich jak: budowanie poczucia własnej wartości, nazywanie emocji czy podejmowanie ważnych decyzji.
Psychoterapia to (zależnie od nurtu) leczenie zaburzeń, proces poznawania siebie i/lub proces zmiany w osobowości. Zazwyczaj trwa dłużej niż pomoc psychologiczna i prowadzona jest zgodnie z metodologią szkoły jaką ukończył terapeuta. Nie polega na poradnictwie, a pracy nad problematycznymi obszarami, rozmowie o emocjach i nauce radzenia sobie z nimi.

Czy mój problem „nadaje się” do psychologa?

Zawsze mamy prawo dbać o nasze samopoczucie. Jeśli spotyka Cię coś z czym sobie nie radzisz, coś co sprawia, że żyje Ci się gorzej – sięgnij po pomoc. Nie ma „za małych” problemów. Pierwsza konsultacja nie musi być zobowiązująca, a może wskazać dalsze kroki.

Jak znaleźć dobrego psychologa?

Dobry psycholog to pojęcie względne, bo dużo zależy od dopasowania między pacjentem a specjalistą. Są jednak pewne warunki, które psycholog lub terapeuta musi spełniać – odpowiednie wykształcenie i udokumentowane kwalifikacje. W naszym zespole pracują osoby, które je posiadają.

Ile trwa terapia?

Proces psychoterapii bywa krótko- lub długoterminowy. Zależy to od celu i problemu pacjenta lub sposobu pracy specjalisty. Czas trwania jest indywidualnie omawiany podczas pierwszych konsultacji i uwzględniany w kontrakcie terapeutycznym.

Czy mam prawo zrezygnować z terapii w dowolnym momencie?

Nasi pacjenci mają prawo zrezygnować z terapii w dowolnym momencie. Szczegóły omawiane są bezpośrednio ze specjalistą.

Pierwsza wizyta – czego się spodziewać?

Pierwsza konsultacja ma zwykle na celu rozeznanie w trudnościach jakie zgłasza pacjent. Na tym spotkaniu specjalista zadaje sporo pytań dotyczących życia i z ciekawością słucha historii osoby, która się zgłosiła, a następnie udziela wstępnego wsparcia. Na pierwszej wizycie pytamy również o oczekiwania pacjenta wobec spotkań ze specjalistą. Czasem pomagamy je doprecyzować.

Jak przygotować dziecko na wizytę u psychologa?

Najważniejsza zasada – mów prawdę, a treści dostosuj do wieku. Poinformuj dziecko, że wybieracie się do psychologa, aby pomóc mu w lepszym radzeniu sobie z danym problemem. Powiedz, że psycholog zada mu kilka pytań, być może zagra w jakąś grę lub poprosi o narysowanie czegoś. Wszystko po to, by miało lepszy humor, było częściej uśmiechnięte, mniej się złościło – zależnie od powodu dla którego dziecko jest zgłaszane.

Co powinienem(-nam) zrobić po dotarciu do placówki?

Przy pierwszej wizycie zarezerwowanej i opłaconej online można po prostu usiąść w poczekalni. Specjalista zaprosi do gabinetu o umówionej porze. Jeśli wizyta była rezerwowana w inny sposób, zapraszamy do recepcji w celu podpisania oświadczenia RODO i dokonania płatności.

Czy gabinet posiada dogodną lokalizację?

Nasze centra znajdują się w centrach miast i są dobrze skomunikowane z dworcami kolejowymi czy przystankami autobusowymi. W każdej z placówek dostępny jest parking dla pacjentów.

Na początku wizyty okazało się, że problem wymaga pomocy innego specjalisty. Co w takim przypadku?

W takim przypadku specjalista pomaga w dopasowaniu osoby, która będzie w stanie jak najlepiej pomóc.

Jak zapewniana jest dyskrecja?

Naszą wartością nadrzędną jest etyka zawodu, a kodeks pracy psychologa mówi o dyskrecji. Nasi pracownicy i specjaliści są zobowiązani pisemną klauzulą do zachowania w tajemnicy zarówno faktu, jak i informacji na temat przebiegu leczenia. Dane przechowywane są w bezpiecznym, niedostępnym dla osób postronnych miejscu. Nasze centra posiadają dźwiękoszczelne drzwi. Specjaliści przyjmują w różnych godzinach, co zmniejsza ryzyko spotkania kogoś w recepcji.

Czy jesteście otwarci w niedziele i święta?

Nasze centra otwarte są od poniedziałku do piątku z wyłączeniem dni świątecznych. Wizyty cykliczne odbywają się z pominięciem dni ustawowo wolnych – zamienny termin lub przerwa w spotkaniach jest indywidualnie ustalana ze specjalistą.

Czy płatność za wizytę powinna nastąpić przed czy po wizycie?

Wizyta, która nie została opłacona online powinna zostać uregulowana w recepcji przed wizytą.

Jakie są dostępne formy płatności?

Najwygodniejszą i najkorzystniejszą formą jest płatność online – wybór tej formy płatności jest możliwy przy rezerwacji wizyty przez naszą stronę internetową. Dodatkowo przy tej formie płatności udzielamy zniżki – 15 zł od ceny wizyty. Pozostałe formy płatności to płatność kartą i gotówką w recepcji gabinetu.

Czy wizytę można odwołać i jak to zrobić?

Bezpłatne odwołanie wizyty jest możliwe do 24h przed jej terminem. Można to zrobić mailowo, telefonicznie lub poprzez wysłanie wiadomości SMS na numer konkretnego gabinetu. Po upływie tego czasu wizyta traktowana jest jako odbyta, pełnopłatna. Należność regulujemy przed kolejnym spotkaniem. Przy płatności online i odwołaniu wizyty do 24h, możemy zaproponować nowy termin lub zwrot środków. Po upływie tego czasu nie dokonujemy zwrotu.

Co w przypadku odwołania wizyty przez Centrum Happy Life?

W przypadku odwołania wizyty z uwagi na niedostępność specjalisty, pacjentowi proponowany jest nowy, najbliższy wolny termin wizyty.

Jak skorzystać z wizyty online?

Wybierz tę opcję przy rezerwacji sesji przez nasz formularz znajdujący się na stronie internetowej. Jeśli chcesz zmienić wizytę stacjonarną na online – napisz nam maila, wyślij sms lub zadzwoń pod numer właściwego gabinetu. Wyjaśnimy co dalej. Spotkania online odbywają się na platformie Teams.

Co powinienem(-nam) zrobić przy zaplanowanej wizycie Teams?

Po poprawnej rezerwacji i sfinalizowaniu płatności za wizytę wystarczy o danej godzinie wejść w otrzymany wcześniej link, który prześlemy najpóźniej 30 minut przed wizytą.

Mój przypadek wymaga nagłej pomocy, a nie jest dostępny termin wizyty.

Z uwagi na troskę o zdrowie i bezpieczeństwo naszych pacjentów oraz jakość świadczonego przez nas wsparcia nie udzielamy porad przez telefon ani e-mail. Jeśli potrzebujesz natychmiastowego wsparcia zadzwoń pod numer 116 123 (Ogólnopolska poradnia telefoniczna dla osób przeżywających kryzys emocjonalny) lub udaj się do najbliższego ośrodka interwencji kryzysowej.